Inclusief tactiel grafisch ontwerp

In 2017 werd ik uitgenodigd om te spreken op de internationale conferentie ‘Tactile Reading’ in Stockholm, 5–7 april. Meer dan 50 experts van over de hele wereld presenteerden hun werk en studie op het gebied van braille en voelbare tekeningen.

Deel

Drukproeven van tactiele ontwerpen met gebruik van verschillende materialen en druktechnieken.

In 2014 heb ik Braille Dots opgezet, een platform gericht op het onderzoeken en het initiëren van projecten, om het gebruik van braille en tactiel ontwerp te bevorderen. Braille is net zo ‘normaal’ en belangrijk voor taalontwikkeling van blinde kinderen als gedrukte tekst is voor ziende kinderen. Bovendien kunnen voelbare tekeningen worden gebruikt om de schriftelijke informatie te verrijken en ondersteunen. Als ontwerper en moeder van een blinde dochter ben ik kritisch over de enigszins klinische manier waarop braille en tactiele tekeningen al te vaak vaak worden ‘geproduceerd’ in plaats van actief te worden meegenomen in een ontwerpproces.

We leven in een wereld van woorden en geluiden, geuren, kleuren, lijnen, patronen en texturen. Door een breed scala aan grafische technieken en materialen te onderzoeken en te testen, is het mogelijk om nieuwe, rijke multi-sensorische 2D- en 3D-vormen te ontwikkelen die toegankelijk, aantrekkelijk en stimulerend zijn voor iedereen. Kortom, maak ontwerpen die educatief zijn, leuk om te gebruiken en die tactiele vaardigheden, taalontwikkeling en sociale interactie kunnen stimuleren.

Het volgende is een overzicht van mijn presentatie over ‘Inclusive Tactile Design’ met voorbeelden van mijn eigen werk.

Ann M. Conefrey spreekt op de internationale conferentie ‘Tactile Reading’ in Stockholm

Wat is de waarde van design?

The only important thing about design is how it relates to people.

– Victor Papenek (1927–1998) designer and educator.

Victor Papenek was een voorstander van sociaal, moreel en ecologisch verantwoord ontwerpen en stelde daarmee onze wegwerpmaatschappij ter discussie. Hij geloofde dat design een innovatief en creatief proces is met het potentieel om samenlevingen te transformeren en het welzijn van mensen te verbeteren. Hij is een grote inspiratie voor mij geweest.

Gebruikerstesten: tijdschrift bedoeld voor lezers met een visuele handicap.
Voorbeeld: communicatiesysteem voor kinderen met een visuele handicap (en ASS).
Testing: pop-up illustration of stairs for a children’s tactile book.

Ontwerp om in een echte behoefte te voorzien

Dit is een ‘functiecomplex’ met de zes evaluatiecriteria voor ontwerp, gebaseerd op het boek van Victor Papenek, ‘Design for the Real World’.

Een op maat gemaakte kar, gemaakt door een timmerman met een visuele handicap. Het wordt gebruikt in een tastbaar verhalenboek voor kinderen.

Wat is inclusief ontwerp?

Inclusief ontwerp houdt rekening met diversiteit met betrekking tot bekwaamheid, taal, cultuur, geslacht en leeftijd.

Inclusive design means making something valuable, not just accessible, to as many people as we can. If you like, inclusive design is the means and accessibility is the end – it’s just that you get a lot more than just accessibility along the way.

– Heydon Pickering, accessibilty consultant, interface designer and writer. Book ‘Inclusive Design Patterns: Coding Accessibility Into Web Design’.
© ToyLikeMe van Rebecca Atkinson en Karen Newell die campagne voeren voor een positieve vertegenwoordiging van handicaps in speelgoed.

Waarom inclusief ontwerp gebruiken?

Het ontwerpproces

Er is een unieke relatie tussen vorm en inhoud. Concepten van functionalisme, esthetiek en ethiek worden gecombineerd in een poging om de juiste balans te vinden.

The potters clay forms the vessel. It is the space within that serves.

– Lao-tse, Chinese philosopher and writer.

Gebruikers testen tijdens het ontwerpproces

Testmateriaal voor een tactiel boek; een strook boven de braille gebruiken om een ​​correct gebruik van de vingers te stimuleren.
Voelbare illustraties die worden getest door schoolkinderen met een visuele handicap.

Ontwerpen met braille en tactiele afbeeldingen

Vooral braille wordt vaak ‘geproduceerd’ op een nogal klinische, steriele manier (alsof het een soort boete is) in plaats van actief in het ontwerpproces te worden opgenomen.

Hoogwaardig geïntegreerd ontwerp

Ontwerpen met braille

Tactiel stickerontwerp voor Netflix-toegankelijkheid, met braille in het logo.
Promotiekaart, ‘Braille is onmisbaar’.

Unieke kenmerken van braille en tactiele afbeeldingen

Onderzoek

Vergelijking van tactiele tekeningen van een spin; dit levert waardevolle feedback op.
Braillelezer tijdens het testen van papier.
Gebruik van een vergroting om het braille op verschillende papiersoorten te inspecteren

Multisensorische benadering van ontwerp

Ontwerpen zullen toegankelijker, aantrekkelijker en prikkelender zijn wanneer meer ‘kanalen’ worden gecombineerd om informatie over te brengen: aanraking, zicht, gehoor, smaak en geur.

Jonge leerlingen actief betrekken

Twee schoolkinderen hebben plezier met het testen van een prototype van een tastboek voor kinderen
Het boek wordt geleverd met 3D-items: een toverstaf en een strandbal die kan worden opgeblazen en vervolgens leeg kan lopen

Inclusief ontwerp voor kinderstickers

Voelbare stickers voor kinderen

Voorbij de punten en lijnen …

Typografie als communicatiemiddel is nog steeds in ontwikkeling. Ontwerpers zijn altijd op zoek naar nieuwe en interessante manieren om informatie over te brengen, of een idee of emotie uit te drukken door middel van typografie.
Hoe kunnen we meer dimensies toevoegen aan ontwerpen met braille en tactiele grafische elementen?

Braille en typografische experimenten
Naar boven